Hemtjänst – på dina villkor!
Alternativ Hemtjänst erbjuder hemtjänst och service inom Kristianstad kommun. Vårt mål är att erbjuda ett helhetsåtagande inom hemtjänst som omfattar allt från städning, tvätt och måltidsservice till personlig omvårdnad. I många av uppdragen utför vi även hemsjukvård.
Som vårdtagare eller anhörig ska du känna dig trygg och säker på att vi kommer göra vårt yttersta för att hålla en hög kvalité och alltid ett trevligt och respektfullt bemötande. Vårt motto är att vi alltid arbetar utifrån hjärtat.
Hemtjänstens uppgift är att hjälpa i det dagliga livet när du på grund av ålder, funktionshinder eller sjukdom får svårt att klara dig själv. Vår ambition är att göra det möjligt för dig att bo kvar i ditt eget hem så länge som möjligt.
Nedan ser ni resultatet från kundundersökningen under 2016.
- Personalens bemötande 100%
- Personalen är lätt att kontakta 100%
- Tillräckligt med tid för att utföra sitt arbete 91%
- Känner du förtroende för personalen 100%
Välutbildad personal
Det är en stor utmaning och det kräver något alldeles extra av oss när vi utför arbeten i en annan människas hem. För oss på Alternativ Hemtjänst är det en självklarhet att visa respekt för andras integritet och att visa förståelse för olika personers önskemål och vanor. Alla våra insatser utgår ifrån dig som individ.
Om en olycka skulle vara framme är all vår personal årligen utbildade i första hjälpen, L-ABC och Hjärt- och lungräddning för att snabbt på plats kunna ge den hjälp som behövs.
Få hjälp med ”det lilla extra”
Om det finns tid över efter utförd insats så finns det möjlighet för dig som kund att få ”det lilla extra” vilket innebär att du kan få hjälp med det du behöver i hemmet. Det kan exempelvis vara byta av glödlampor eller vikning av tvätt.
Skulle du som kund behöva mer tid så finns det möjlighet att boka hushållsnära tjänster enligt överenskommelse. Självklart hjälper vi dig med lättare saker på vanlig biståndstid men skulle du vilja ha hjälp med saker som tar längre tid så hjälper vi dig med det i mån av tid och använder oss av ”hushållsnära minuter” när vi är på plats.
Introduktion
När vi får en ny kund börjar vi alltid med ett hembesök där vi gemensamt går igenom dina önskemål och utefter det skapar vi en genomförandeplan över hur vårt arbete ska utföras. Vi utser också en kontaktperson som i första hand kommer att besöka dig i hemmet och utföra insatserna.
För att du lätt ska känna igen oss och för att du ska känna dig trygg bär vi alltid arbetskläder och identitetsbrickor.